Ondernemersladder heeft een beproefde methode ontwikkeld voor het trainen van ondernemersvaardigheden. Het gaat hier zowel om de ontwikkeling van persoonlijke ondernemerskwaliteiten, als om concrete vaardigheden op het gebied van o.a. financiën, marketing en verkoop. Deze trainingen worden aangeboden via de lokale coöperaties. Hierbij wordt samengewerkt met Qredits. Er is een curriculum voor ‘reguliere’ ondernemers en voor migranten. Hieronder wordt het ‘reguliere’ trainingsprogramma weergegeven. Na 10 dagdelen is een solide ondernemersplan gereed. De dagdelen daarna bieden verdieping en begeleiding.

Het trainingsprogramma van Ondernemersladder Soest bestaat uit de volgende elementen:

ONDERNEMERSKWALITEITEN EN KEUZES Wat maakt mij sterk als ondernemer in mijn onderneming? Bewustwording van de kernkwaliteiten van de ondernemer én de onderneming. Waar moet de focus op liggen en wat kan er beter uitbesteed worden? Wat staat mij nog in de weg?
HET BUSINESS PLAN Welke producten/diensten bied ik aan en aan wie? Wat heb ik daarvoor nodig? Welke doelen stel ik en hoe zorg ik dat ik ze ook realiseer? Met behulp van Business Model Canvas en Best Year Yet.
SALES EN VERKOOPVAARDIGHEDEN Wat voor verkoper ben ik? Wat doe ik goed en wat kan er beter? Hoe voer ik een goed verkoopgesprek? Hoe zet ik social media optimaal in? Het verkoopproces in beeld.
FINANCIËN Financiën: wat is de basis voor een gezonde financiële huishouding, in de combinatie zakelijk en privé? ICT ondersteuning zodat de administratie moeiteloos en goed kan worden uitgevoerd
NETWERKEN Netwerken: hoe doe je dat nu? Naast het bieden van een netwerk worden hier ook best-practices gedeeld en ontwikkeld
PERSOONLIJKE ONTWIKKELING Persoonlijke ontwikkeling: wat draagt bij aan een goede balans werk/privé? Wat is energiemanagement en hoe ga ik om met stress?

Wij zijn de coöperatie (1 dagdeel)

  • Kennismaking met elkaar en de Coöperatie
  • Werkwijze & Praktische zaken


Ik als ondernemer (3 dagdelen)

Doel: kennis en inzicht vergroten over de persoon in de ondernemer en welke psychologische processen er spelen tijdens het ondernemen.

  • Met welke mindset onderneem jij?
  • Ontdek welke kwaliteiten je (meer) in kunt zetten in je onderneming
  • Wat zijn je valkuilen? Hoe beperk je deze zonder daar eindeloos je energie in te stoppen?
  • Omgaan met vernieuwing en verandering in je bedrijf. Hoe functioneer jij daar het beste in?
  • Omgaan met stress: wat werkt wel en niet


Ik en mijn onderneming (6 dagdelen)

Doel: Doorgronden van de business en daar een plan voor schrijven. Doelen formuleren en een plan van aanpak maken. Alle relevante kennis om een degelijk financieel overzicht te creëren. Met behulp van beproefde methodes en het praktische gebruik van een app.

  • Business plan schrijven (Business Model Canvas)
  • SWOT-analyse
  • Doelen stellen en realiseren (Best Year Yet)
  • Inzicht en kennis opbouwen in financiën: privé en zakelijk
  • Ondernemerskosten, standaard rekeningschema
  • Omgaan met belastingen en met financiering
  • Gebruik administratiemodule


De klant en ik (4 dagdelen)

Doel: kennis opdoen over de meest effectieve wijze van klantbenadering en communiceren. Startklaar maken van de website en allerlei profielen zodat na afronding van dit blok de ondernemer startklaar staat om de markt te benaderen.

  • Marktonderzoek
  • Marketing
  • Communicatie
  • Sales
  • Social media